tirsdag, april 14, 2009

Pseudo-geografi
Det er det som at have for megen tid mellem hænderne – som det har været tilfældet her i påskeferien – fører med sig: min bedre halvdel og jeg fandt igen inspiration til en af vore typiske pseudovidenskabelige snakke. Det hele startede, da en eller anden ø blev nævnt:


- (ham): “Men hvad er en ø egentlig?
-(jeg): “Et stykke jord omgivet af vand på alle sider.” Og jeg tilføjede: “det lærte jeg i skole.
- (ham): “Når stedet er så tilpas lille, at man kan spadsere den fra side til anden rimelig hurtigt, kan jeg godt forstå det. Men Grønland er enorm. For ikke at tale om Australien!... Mon Australien er en ø?
-(jeg): “Nej. Selvom den er omgivet af vand på alle sider, er Australien et kontinent.
- (ham): “Hvorfor det?
-(jeg): “Enkelt: fordi den er gigantisk stor.
- (ham): “Hvorfor er Grønland så ikke et kontinent? Og Madagaskar som er tre gange større end Spanien?
-(jeg): “Hvad for noget? Den er ikke engang dobbelt så stor…
- (ham): “Og apropos Spanien: Spanien og Portugal udgør en halvø.
-(jeg): “Ja, den Iberiske Halvø.
- (ham): “Men der er halvøer, der mere klart er halvøer end andre, og den Iberiske Halvø er ikke en af dem, da de er en masse land, der forbinder Spanien og Frankrig.
-(jeg): “Ikke tale om!
- (ham): “Jo der er der. Mellem Danmark og Tyskland er der til gengæld kun en lille bitte tang. Så ingen kan bilde mig ind, de begge er halvøer.
-(jeg): “Men om noget helt andet så siger man, at 2/3 af Jordkloden er dækket af vand. Men mon ikke der også er vand under alle kontinenterne og øerne?
- (ham): “???
-(jeg): “Ja: vi har ikke ubåde, der kan tåle trykket; men hvis vi havde, og de dykkede vertikalt så dybt som de kunne komme og så ligeud, ville de sikkert finde vand under kontinenterne.
- (ham): “Nå men… hvis man graver dybt nok, finder man varmt vand…
-(jeg): “Præcis! Hvilket beviser, at det vand har været tæt på Jordens centrum, der som bekendt er ekstremt varmt… kan du se det, kan du se det? Hele kloden er dækket af vand, men nogle steder er der land over overfladen, og andre steder er der ikke!...
- (ham): “???

Det, der redder os er, at vi begynder at arbejde igen i dag… ;-)

tirsdag, juni 17, 2008

Flere pseudovidenskabelige snakke
Det er længe siden, at min husbond og jeg har haft en af de snakke, der kun dufter ganske svagt af videnskabelighed. Men forleden, og apropos et eller andet jeg ikke længere husker… nå, jo, vi var ved at spise en dejlig grillkylling, og han kom med følgende spørgsmål:
- (ham): ”hvilken slags dyr er mon en kylling?
- (jeg): ”en fugl, selvfølgelig.
- (ham): ”jamen fugle flyver og det gør en kylling næppe.
- (jeg): ”strudsene er også fugle og de flyver heller ikke. For ikke at tale om pingviner. Og flyvefiskene flyver og er slet ikke fugle, så…
- (ham): ”men hvad mon definerer fuglene?
- (jeg): ”de har fjer og næb og reproducerer sig via æg.

Det med æglægning gav anledning til et emneskift:
- (ham): ”men reptiler lægger æg…
- (jeg): ”ja, men de har ikke fjer, he he…
- (ham): ”er slangerne reptiler?
- (jeg): ”selvfølgelig. Og firbenene også. Og måske endda krokodillerne.
- (ham): ”og hvad mon definerer reptilerne?
- (jeg): ”de er koldblodige, har spaltet tunge og skifter ham, dvs. de taber deres beskællede hud, når de vil vokse.

Og fra skæl gik vi selvfølgelig videre til fiskene:
- (ham): ”men fiskene har også skæl.
- (jeg): ”ja, og de reproducerer sig ved æg som reptilerne; men de trækker vejret gennem gæller. Så hajen er en fisk, men hvalerne og delfinerne er det ikke; de er pattedyr.
- (ham): ”pattedyr? Men de svømmer og lever i vandet.
- (jeg): ja, men de føder ligesom pattedyrene og ammer deres unger akkurat som pattedyr; og trækker vejret med lunger.
- (ham): ”de kan sige, hvad de vil, men for mig vil hvaler altid være fisk, de ligner jo fisk!…Og så måtte vi selvfølgelig også komme ind på insekterne.
-(ham): ”og hvad mon definerer insekterne?
- (jeg): ”det er straks sværere, fordi nogle er bevingede og andre er det ikke.
- (ham): ”er en kæmpeskorpion mon et insekt?
- (jeg): ”selvfølgelig. Det kommer ikke an på størrelsen, hø hø. I Amazonen er alt stort.
- (ham): ”Men hvad er mon et insekt så?
- (jeg): ”ah, nu ved jeg det!: insekter har som minimum 6 ben.

Vi måtte som sædvanlig selvfølgelig lige afklare det nærmere i Wikipedia, og jeg var ikke spor langt fra de korrekte definitioner. Og hvis I vil det, kan I slå op og læse nøjere beskrivelser, af hvad er fugle, reptiler, fisk, pattedyr og insekter.
Men vidste I, at en edderkop ikke er et insekt? Den er ny i hvert fald for mig…

... humpf… de kan sige hvad de vil, men for mig vil en edderkop altid være et insekt!

søndag, juli 27, 2008

Tillykke med fødselsdagen!
Tra la la la la la
Tra la la la la la
Tra la la la la la la la
Tra la la la la la
I dag bliver denne strandkurv præcist 2 år gammel (den portugisiske version fødtes først men den danske fulgte kort efter på opfordring af en veninde, der heller ikke ville gå glip af noget)! To meget sjove og ekstremt varierede år.
Kys og tak til alle de søde mennesker derude, som har fulgt mig her i al pjat, bizarre nyheder og pseudovidenskabelige spekulationer, i alle fejringerne af stort og småt, i alle rejserne, koncerterne, ture til stranden, solbadning på min altan, i de underfundige meningsmålinger, i fodboldkampene, i cykelturene, i skønhedsrådene og tips til mere eller mindre virkningsfulde slankekure, i de øjeblikke hvor jeg hidser mig op over mere polemiske emner og har fulgt min forkærlighed for alskens nuttede dyr, det gode liv – og Cristiano Ronaldo, selvfølgelig.
God søndag. Og kom endelig forbi igen - anytime!

søndag, december 16, 2007

Pseudovidenskabelige snakke
I går benyttede vi os af det gode vejr til at gå en tur langs vandet. Vi lagde mærke til, at solen var betydelig lavere på himmelen end om sommeren. Hvilket ligesom sidst gav anledning til en del spekulationer:
- (ham): ”om seks måneder er vi derover” (peger på et sted i en vinkel på 180 grader i forhold til vores aktuelle standpunkt, på den modsatte side af solen).
- (jeg): ”ja, for Jorden går rundt om solen i en elliptisk bane, og det er så koldt i øjeblikket, fordi vi er præcist på spidsen af ellipsen og derfor længst væk fra solen; om seks måneder må vi vel være ved den modsatte spids.
- (ham): men om seks måneder er det betydelig varmere end nu, så det kan ikke passe...Vi ser begge to forvirrede ud og skifter emne:
- (jeg): ”er det ikke morsomt, at selvom Jorden bevæger sig rundt om solen og dens eget akse i en vældig fart, så mærker vi ingenting? Tænk hvis det var som at være på en karrusel, og man blev rundtosset… hvordan kan det egentlig være, at det ikke sker?
Endnu engang ligner vi nogen, der ikke ligefrem er et omvandrende leksikon, og endnu engang skifter vi emne:
- (ham): ”jeg kunne godt tænke mig at komme til Månen en dag.
- (jeg): ”fedt! Men det bliver uden mig.
- (ham): ”hvorfor det da?
- (jeg): ”fordi jeg ikke orker at bruge årevis på den tur.
- (ham): ”årevis? Nej da, slet ikke: en rumraket flyver 40.000 km/timen, så vi ville være frem på 7 timer.
- (jeg): ”syv timer?!! Hvad for noget?! Tager det ligeså lang tid at komme til Månen som at køre til Oslo? Nu driller du vel…
- (ham): ”nej, jeg mener det.
Det er så sjovt at filosofere om ting, man ikke ved noget om, og gange fantasien med uvidenheden.
Sommetider tænker jeg, at jeg slet ikke har lært noget i skolen…
(fotos: Wikipedia)