søndag, maj 11, 2008

Løfter
Hvis der er noget, jeg ikke bryder mig om – afskyr – hader – er det, når man lover mig noget og ender med ikke at holde sit løfte. Jeg bliver hamrende rasende og skuffet – man har jo ikke sydlandsk temperament for ingenting, vel?… ;-) Manner, jeg ville hellere, man ikke lovede mig noget.
Og så er der ting, som er nemme at love og komme til at leve op til og overholde, og der er andre ting, der er fuldstændig op til tilfældigheder eller skæbnen eller naturlovene og derfor helt udenfor almindelige dødeliges rækkevidde og indflydelse. Som det er tilfældet med vejret, selvfølgelig. Derfor har det overrasket mig, at DMI de senere år har fundet på den unode at love, hvilket vejr det bliver i morgen eller om nogle måneder, typisk hvilken slags sommer, vi får. Sidste år havde de lovet en kanonvarm sommer, og det blev der ikke: det pøsede så meget ned, at gummistøvlerne blev udsolgt; og hvor blev sommeren af?… Tilsyneladende har de dog ikke lært noget: jeg har allerede læst i avisen forleden, at DMI igen i år lover en varm sommer.
Ikke sært, at alle hader meteorologer som pesten, når det bliver dårligt vejr – når de altså tillader sig at afgive løfter, må de få skraldet, nå tingene ikke lige går, som de havde lovet.
(foto: avisen.dk)