mandag, maj 05, 2008

Økonomisk analyse
Engang i mellem når jeg lytter mere indgående til nyhederne – eller er så uheldig at sidde og se CNN, fanger jeg en reference til finansmarkederne. Og hvis vi samtidig tænker på, at jeg kommer fra en familie af bankfolk, skulle man næsten tro, at jeg efterhånden havde forstået nogle af de mest grundlæggende økonomiske principper; men åbenbart ikke.
For eksempel: jeg var overbevist om, at problemerne på Børsen var knyttet til den amerikanske økonomikrise eller de asiatiske markeders tilstand og sådan noget, der i den grad konkurrer med de klassiske vestlige markeder. Men jeg tog fejl. Ved I, hvad problemet er?… Testosteron. I kid you not! – Ifølge hvad jeg har læst er det takket være den mandlige kønshormon testosteron, at aktiemarkedet er så uforudsigeligt. Jeg forklarer: Børsen er et af de prototypiske mandlige miljøer – mandlige, mænd – mænd, testosteron. Og jf. en amerikansk undersøgelse er testosteron en farlig ting indenfor køb og salg af aktier, idet testosteron gør mænd for selvsikre. Og når de er selvsikre, er de mere risikovillige. Hvis man er heldig og gør en god investering, fint så; men hvis man løb en unødvendig eller overdreven chance, får man ballade og kan miste masser af penge.
For mig at se er løsningen ganske ligefor: vil I have stabilitet på Børsen?… Så må I se at hyre kvinder! ;-)