torsdag, september 20, 2007

Virtuel handel
Jeg ved ikke, om I husker sidste gang I var ude for at købe tøj. Man leder efter det, man bedst kan lide blandt det tøj, som hænger i rækkerne på sirlige bøjler. Farven plejer at klæde en og matcher resten af garderoben. Størrelsen ser rigtig ud. Og bag gardinet virker blusen eller kjolen til at passe en perfekt. Indtil man ser sig i spejlet og opdager, at tøjet slet ikke ser ud til at gavne ens figur… og man ender med at gå derfra tomhændet.
Det sker for mig stort set hver eneste gang, og jeg mister modet i løbet af 3 sekunder, hvilket får mig til at hade de ringe spejle og den frygtelige belysning, de ofte har i prøverummene.
Men for dem, der ligesom jeg har dette ”traume”, har jeg gode nyheder: lige om lidt behøver I ikke længere at opleve den frustration og ydmygelse, der kommer af at komme til at ligne en sæk kartofler foran et ubarmhjertigt spejl; nethandlen er fremtiden. I dag kan man allerede nemt købe bøger, Cd’er, film, husholdningsartikler og lignende på nettet. Det er straks sværere med beklædning, da man ikke kan prøve det på forinden og mange gange ender med at skulle returnere tøjet bestilt via nettet med spild af tid og penge til følge.
Men i en meget nær fremtid bliver det muligt at danne en næsten tro 3D kopi af en selv: med den rigtige hårfarve, højde, vægt og mål. Denne ”dobbeltgænger” kan så ”prøve” tøjet på online, og man får et klart indtryk af, hvorvidt man kan lide at se sig selv i det tøj, inden man bestiller. Jeg glæder mig!
Hvis I gerne vil kigge på forløberen for denne fantastiske opfindelse, kan I se hjemmesiden for My Virtual Model. Den anvendes allerede på forsøgsbasis af Hennes & Mauritz.