onsdag, september 19, 2007


Dufte
Alt har en duft. Nogle dufte er behagelige, lette: jordbær, roser, havvand, citroner, kanel, læder, neglelak, tøj tørret udendørs, friskmalet kaffe, nybagt brød, sæbe; andre er ulækre (skrald, bleer med ”indhold”, sur mælk, amber, mug, rygende cigarer, rådne æbler, sved på alle døgnets timer), og andre endda skræmmende som lugten af tandlægekontor. Men alt har jo en duft. Og der er ingen sans, der som lugten kan aktivere hjernen så effektivt og ucensureret og efterlade så dybe hukommelsesspor eller genkalde disse fra dybderne. På få sekunder kan aktiviteten genereret af en eneste duftpartikel fra et hvilket som helst stof påvirke det limbiske system, som er vores mest oprindelige emotionelle center, i flere minutter.
Uundgåeligt har man udnyttet det i den industri, der forsyner os med alle typer produkter: jordbæryoghurt indeholder måske ikke ret megen frugt, men aromaen er perfekt; syntetiske gummisåler dufter af naturgummi; i juletiden dufter shoppingscentre af gran og krydderier, og så videre.
Imidlertid har den teknologiske udvikling muliggjort alt, endda at udnytte duftene endnu mere, personalisere dem, individualisere dem, skabe unikke og målrettede oplevelser. Flere hoteller og restauranter har fået deres egne dufte, og det er muligt at tage med sig et levende minde af en særlig middag, en romantisk weekend, en speciel fest, bryllupsdagen, osv.: ikke kun som minder og billeder, men også i en lille flaske med parfumen fra det pågældende sted den pågældende dag.