søndag, april 15, 2007

At grine er den bedste medicin 2
Ud over de faglige kvalifikationer er det blevet tiltagende populært de senere år at satse på rekruttering af medarbejdere med de rigtige personlige kvalifikationer til at matche firmaets profil. Det er sjældent at se en jobannonce, hvor der ikke står en lang liste over ønskværdige kvaliteter: fleksibilitet, engagement, loyalitet, modenhed, motivation, empati, teamånd, osv., osv., osv. Foruden disse glimrende karakteristika, har man den senere tid i øvrigt begyndt at sætte pris på humoristisk sans, da det er væsentligt for arbejdsmiljøet. Mange virksomheder er begyndt at bruge en test udviklet af Kjærulf & Partnere (kaldet KP Explorer) til at evaluere ansøgernes humoristiske sans ved jobsamtalen. Den pågældende test, der som så mange andre håbløst åbenlyse såkaldte personlighedstests, består i flere spørgsmål a la ”på en skala mellem meget munter og meget seriøs, hvor befinder jeg mig?” Eller den der fører samtalen beskriver en hypotetisk situation og beder ansøgeren om, han kan se humoren i situationen. Eller beder vedkommende om at stille sig enig eller uenig med udsagn som: ”et godt grin kan redde en dårlig arbejdsdag”, ”jeg kan finde en morsom vinkel på selv den kedeligste arbejdsopgave”, ”jeg kan ikke lide, at mine kolleger laver sjov med mig”, ”folk, der griner meget på arbejde, bestiller generelt for lidt”, ”jeg kan godt lide at tage lidt gas på mine kolleger”, ”jeg har det for travlt til at lave sjov” eller ”jokes og morsomheder på arbejde fjerner fokus og er forstyrrende”.
Jeg er så heldig, at mine kolleger har en god humor, og vi kan lave sjov ind i mellem, hvilket letter arbejdsdagen og gavner motivationen. Men det kan man da bemærke med det samme, det var slet ikke nødvendigt at stille dem fjollede spørgsmål.