onsdag, december 19, 2007

December kan alt jo sælges
Indtil for nylig var jeg overbevist om, at der kun blev solgt mere lingeri, flere skønhedsartikler, flere bøger, flere luksus gadgets, flere nye modeller af mobiltelefoner og den slags i måneden op til jul – fordi det kun er jul den ene gang om året, og gaven under træet må emme af kvalitet. Imidlertid blev jeg overrasket over at læse, at forbrugerismen også påvirker andre slags produkter i denne festlige måned, nemlig artikler til prævention og til at støtte sexlivet… med andre ord: kondomer og Viagra.
Tror I mig ikke? I forhold til sidstnævnte var det kommunikationschefen fra medicinalfirmaet Pfizer, der udtalte, at salget af Viagra øges med 15% i decembermåned. Og ifølge repræsentanter for detailhandelen, sælger supermarkederne 20% flere kondomer i december end i hvilken som helst anden måned.
Ifølge eksperterne er psykologien i sagen såre enkel: dem der er single forestiller sig at få en kæreste under juletræet… i overført betydning, selvfølgelig: med så mange fester og julefrokoster, og når vejret er så koldt ude, håber de at møde nogen, de kan hygge sig med indendørs, uden at få problemer med tyngdekraften eller en utidig graviditet.