lørdag, juli 18, 2009

Antirygerkampagner
Jeg synes at have bemærket, man normalt tyr til advarsler og forbud indenfor antirygerkampagner – og flere afgifter på tobak. Ikke spørg mig, om det har de ønskede resultater, det ved jeg faktisk ikke. Men når jeg tænker mig om, tvivler jeg på, at det virker: ifølge de love, der styrer enhver form for adfærdsændring opnår man hurtigere og mere effektive resultater vha. systemer, der bygger på opfordringer og belønninger.
Måske med det i mente lancerede man i Saudi Arabien en ret anderledes antirygerkampagne (nå, man kunne jo sige det samme om alt, der kommer fra Saudi Arabien, men ok… ;-D): under sloganet “Kicking the habit is on you, and marriage is on us.”, vil kampagnedeltagerne som lykkes i at blive afvænnet have mulighed for at deltage i en konkurrence om at vinde en fabelagtig bryllupsfest med alt betalt, som der bliver trukket lod om 6. august. Og 20 nummer toer vinder et helt møblement.
Kampagnen er allerede blevet kritiseret for at være sexistisk, da opmuntringen kun kan bruges af mænd, da de plejer at være dem, som et bryllups omkostninger hænger på (der er imidlertid ingen, som er kommet i tanke om at finde dette faktum i sig selv særlig sexistisk – feministerne, altså!…).
Hvordan kan man mon bevise, man virkelig er ophørt med at ryge og/eller ikke får tilbagefald? Nå, det må kampagne-konkurrencens organisatorer bryde hovederne med – jeg vil blot lykønske dem med kreativiteten :-)