onsdag, juli 18, 2007

Er det mon nok men en pille?
De senere år er antallet af krisepsykologer eksploderet til trods for, at der gang på gang udkommer artikler, som sætter spørgsmålstegn ved effekten af psykoterapi på denne slags problemer.
Jeg må indrømme, at jeg er temmelig ambivalent i forhold til dette emne: hvis mit fag, min erfaring og viden på den ene side dikterer, at det kan være afgørende at bearbejde visse typer traumer for at overvinde angst, selvværdsproblemer osv., tænker jeg på den anden side sommetider, at vi i vores nutidige samfund mangler en vis iboende robusthed som forbereder os til at stå imod de tumulter og knubs livet giver os – og har altid givet. Ingen burde lide og leve psykisk forkrøblet som i gamle dage, ligesom min far og mange andre mænd, der kom tilbage fra en krig mærket og forstyrret, men mon der skal mindre til at forkrøble os i dag?
Uanset hvad påstår medicinindustrien, at den for nylig har fundet en løsning for alle livets traumer: en ny form for medicin udviklet i samarbejde mellem McGill University i Montreal og Harvard University i Boston. Ifølge en artikel publiceret i Journal of Psychiatric Research kan denne nye pille, der indeholder propanolol, et stof der hæmmer de fysiske symptomer af angst og stress, ”slette” smerten forbundet med pinefulde erindringer.
Endnu engang ved jeg ikke, hvad jeg skal mene: mens visse erindringer på den ene side er så destruktive, at de kan ødelægge et liv til trods for megen psykoterapi, er jeg på den anden side ikke tilhænger af nemme løsninger. Og jeg forestiller mig, at det må være underligt, måske endda lidt skræmmende, pludseligt at føle sig følelsesmæssigt bedøvet.
(foto: Colourbox.com)