Moderne ting – 2
De første gange jeg overværede forelæsninger i PowerPoint blev jeg fascineret af lysbilledernes kvalitet i forhold til andre indtil da gængse formidlingsmidler. Siden da er den første entusiasme blevet afløst af et mere realistisk syn på sagerne, efter utallige gange at være vidne til forskelligartede tekniske problemer og flere højtuddannede personers desperation over maskinens manglende vilje til at samarbejde.
Ovenikøbet har en gruppe forskere fra South Wales University for nylig dokumenteret (sikkert på PowerPoint endda), at undervisning understøttet af PowerPoint er mere distraherende end fremmende for indlæring. Dette fordi den åbenbart bliver ret kedelig, og der er en generel tendens til at sige præcis det samme, som står på sliden, hvilket overbelaster koncentrationen og hukommelsen.
Hvis det forholder sig sådan, har jeg nok ikke lært ret meget nyt de sidste 2-3 år… hmmm… hverken jeg eller nogen på et vist akademisk niveau… Foruroligende, ikke?
2 Comments:
Jeg må bare lige anbefale "PaperPoints" et nyt koncept opfundet af undertegnede + kollega - og navngivet af Nadja i denne sammenhæng:
http://nadjasreflexioner.net/2007/05/07/er-paperpoint-pr%c3%a6sentationer-fremtiden/
Og det var faktisk forfriskende at bruge noget andet en PowerPoints i en præsentation.
Tak for tippet, trine-maria! Jeg har lige været inde for at tjekke det. Og jeg synes, jeres "PaperPoints"-præsentation lød dejligt befriende og enkel og bestemt forfriskende i en tid med så megen “pop“ indenfor sådan noget. Tillykke med opfindelsen!
P.S.: Jeg håber, det fortsat går godt med udbredelsen af bogen! Jeg hører, den allerede er blevet solgt i rigtig mange eksemplarer.
Send en kommentar
<< Home