mandag, april 30, 2007

Særprægede nyheder
Ifølge en meningsmåling (bemærk!) lavet for nylig, er danskerne ved at være temmelig trætte af meningsmålinger (ser man det?). Dette fordi der de seneste år er blevet produceret tonsvis af meningsmålinger som følge af en ny form for journalistik, hvor meningsmålinger er udgangspunkt for skrivning af alskens artikler. Det er ikke ualmindeligt at 2 til 3 af denne type artikler som måler befolkningens holdning til et eller andet forekommer i en morgenavis. Denne kæmpeeksponering til meningsmålinger har derudover fremkaldt en vis skepsis i befolkningen overfor de konklusioner, de når frem til: 46% af de adspurgte i den refererede meningsmåling erklærede sig ”enige” eller ”meget enige” i, at de ikke kan tage meningsmålingerne helt alvorligt, ej heller mediernes brug af meningsmålinger, mens 26% erklærede sig ”uenige” eller ”meget uenige” deri.
Hvis der alligevel stadig er en betydelig deltagelse i meningsmålinger, er det muligvis på baggrund af, at 43% af de adspurgte mente, at de var ”enige” eller ”meget enige” i, at meningsmålinger giver mulighed for at påvirke dagsordenen, mens kun 13% var ”uenige” eller ”meget uenige” i denne anskuelse.
Det barokke og interessante, eller måske det tragiske er, at jeg lod mig inspirere i to forskellige versioner af den samme nyhed fra to forskellige aviser: de tal jeg refererede kom fra Urban, mens MetroXpress citerede Ritzau ikke for nogle og 40 procent men ”mere end 50%”. I kan godt se, hvad det gør ved troværdigheden?… For ikke at tale om betydningen af, hvordan spørgsmålet bliver formuleret…