Intelligent eller ej?
Jeg læste for et par dage siden, at Kina vil forbyde bilproducenter at kalde førerassistentfunktionerne i nye biler "intelligent kørsel" eller "autonom kørsel" i deres reklamer. Denne strenge, men sandsynligvis nødvendige, foranstaltning kommer i kølvandet på en dødsulykke, der involverede et af disse køretøjer, Xiaomis bedst sælgende elektriske sedan. Ifølge hvad jeg har læst, brød den i brand efter at have kørt ind i en cementpæl med under 100 km/t, blot få sekunder efter at føreren var tvunget til at tage kontrol over det avancerede førerassistentsystem, hvilket gav anledning til alvorlig bekymring om dets sikkerhed.
Faktisk var jeg allerede bekymret for elektriske biler, da en veninde fortalte mig, at hendes vogn, når hun glemmer at blinke for at skifte vognbane på motorvejen, automatisk trækker hende tilbage i den vognbane, hun kom fra – noget som muligvis er designet til at forhindre de ulykker, hvor folk falder i søvn bag rattet og skifter vognbane tilfældigt, kan i sig selv være farligt.
Elbilindustrien udvikler sig med lynets hast, og der er tydeligvis behov for flere reguleringer, mere test og mere tilsyn for at forsøge at forhindre sådanne dødsfald. Jeg ved, at mange ulykker skyldes menneskelige fejl, men det giver vel ikke mening at erstatte dem med teknologiske fejl, vel?
Jeg læste for et par dage siden, at Kina vil forbyde bilproducenter at kalde førerassistentfunktionerne i nye biler "intelligent kørsel" eller "autonom kørsel" i deres reklamer. Denne strenge, men sandsynligvis nødvendige, foranstaltning kommer i kølvandet på en dødsulykke, der involverede et af disse køretøjer, Xiaomis bedst sælgende elektriske sedan. Ifølge hvad jeg har læst, brød den i brand efter at have kørt ind i en cementpæl med under 100 km/t, blot få sekunder efter at føreren var tvunget til at tage kontrol over det avancerede førerassistentsystem, hvilket gav anledning til alvorlig bekymring om dets sikkerhed.
Faktisk var jeg allerede bekymret for elektriske biler, da en veninde fortalte mig, at hendes vogn, når hun glemmer at blinke for at skifte vognbane på motorvejen, automatisk trækker hende tilbage i den vognbane, hun kom fra – noget som muligvis er designet til at forhindre de ulykker, hvor folk falder i søvn bag rattet og skifter vognbane tilfældigt, kan i sig selv være farligt.
Elbilindustrien udvikler sig med lynets hast, og der er tydeligvis behov for flere reguleringer, mere test og mere tilsyn for at forsøge at forhindre sådanne dødsfald. Jeg ved, at mange ulykker skyldes menneskelige fejl, men det giver vel ikke mening at erstatte dem med teknologiske fejl, vel?
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home