onsdag, juni 24, 2009

Den akademiske lur
Jeg associerer min studentertid – og eksamenstid i særdeleshed med søvndeprivation og meget, meget kaffe. Dårlig idé ifølge en gruppe søvnspecialister fra University of California: de påstår, at en ordentlig lur, især under den såkaldte REM-søvn bedrer vores evne til at finde nye og kreative løsninger med 40 %. De kom frem til den konklusion ved at sammenligne tre grupper af forsøgspersoner: en gruppe som sov en kort lur, en anden som sov uden at komme til REM-søvnen og en tredje, som sov REM-søvn. De lavede en række tests om morgen og eftermiddagen og konstaterede, at mens hukommelsen fungerede optimalt for alle såvel om morgen som om eftermiddagen, forbedrede dem der havde sovet REM-søvn deres præstation om eftermiddagen med 40 % i Remote Associates Test, en kreativ test. I testen så deltagerne grupper af 3 engelske ord, fx “cookie”, “heart” og “sixteen”, og de skulle mobilisere et fjerde ord relateret til de andre 3, i dette tilfælde “sweet”. Forklaringen er muligvis den, at REM-søvnen påvirker de neurotransmittere, som får hjernen til at udvikle forbindelser mellem hidtil uforbundne ideer, hvorved kreativiteten blomstrer.

Så studerende godtfolk: glem alt om litervis af kaffe og kom igang med at sove en videnskabeligt sanktioneret lur ;-)