søndag, april 26, 2009

Hyperopia
Forleden dag talte vi om det kompulsive shoppegen, der i de mest ekstreme tilfælde kaldes shopaholisme. Men har I nogensinde hørt om det modsatte? Heller ikke jeg. Imidlertid læste jeg forleden, at der også findes dem, der lider enormt meget under og fortryder bittert at have undgået at shoppe og at have sparet for meget. De amerikanske forskere dr. Ran Kivetz fra Columbia University og kollegaen Anat Keinan fra Harvard studerede og har endda fundet på et navn for dette fænomen karakteriseret ved overdreven fornuft, som får os til at spare op for fremtiden og derved ikke nyde nutiden tilstrækkeligt: “hyperopia”. Nå, fundet på og fundet på, så meget er sagt: de huggede begrebet fra optikerverdenen, hvor termen bruges til at definere en tilstand modsat kortsynethed, hvor folk bedst kan se ting, der er langt væk; med andre ord: langt udover næsetippet og i dette tilfælde i overført betydning, at de tilbringer livet med fornuftigt at planlægge fremtiden og derved glemmer at udnytte nutiden mest muligt.

Kan I ikke allerede se reklamebranchen bruge og misbruge det?: “Køb nu, eller du kommer til at fortryde det!!!” :-)