tirsdag, august 07, 2007

Endnu en moderne diagnose
Og fra den ene yderlighed til den anden...
Dette har intet med mig at gøre, da jeg finder det at slappe af og hvile, mens jeg har ferie, det mest naturlige i verden. Men jeg læste for nylig, at antallet arbejdsnarkomaner er steget tiltagende de senere år, i hvert fald i Danmark. En undersøgelse foretaget for nylig af HK/Privat afslørede, at 35% af de adspurgte medarbejdere altid er til rådighed for arbejdsgiveren, tager endda computeren og mobiltelefonen med på ferie. Og mange chefer holder ikke engang ferie. Der er mange grunde hertil, men hovedårsagen er nok den, at arbejdet er vores identitet nu om dage. Og konsekvenserne på langsigt er hårrejsende: stress, mindre motivation, mindre kreativitet og flere sygedage.
En enkel test fra hjemmesiden workaholics-anonymous.org afslører, hvorvidt man har et sundt forhold til arbejde, eller om man faktisk er arbejdsnarkoman; svarer man bekræftende på tre eller flere spørgsmål, er diagnosen stillet:

1. Går du mere op i dit arbejde end din familie og alt andet?
2. Er der tidspunkter, hvor du lader op via arbejdet?
3. Tager du arbejdet med i seng? På weekend? På ferie?
4. Er dit yndlings-samtaleemne arbejde?
5. Arbejder du mere end 40 timer om ugen?
6. Tager du fuldt ud ansvaret for dit arbejde?
7. Forventer din familie og dine venner ikke længere, at du holder dine aftaler?
8. Påtager du dig ekstra arbejde, fordi du frygter, at det ellers ikke bliver gjort?
9. Undervurderer du, hvor lang tid et projekt tager, og stresser du med at færdiggøre det?
10. Mener du, at det er i orden at have lange arbejdsdage, hvis man elsker sit job?
11. Bliver du irriteret på folk, der har andre prioriteter end sit arbejde?
12. Frygter du at miste jobbet eller ikke have succes, hvis du ikke arbejder hårdt nok?
13. Bekymrer du dig konstant over fremtiden - også når det går godt?
14. Er du konkurrencemenneske og energisk, selv når du leger?
15. Bliver du irriteret på folk, når de beder dig om at lægge arbejdet til side og lave noget andet?
16. Har du givet afkald på familien eller andre relationer på grund af dine arbejdstimer?
17. Tænker du på arbejdet, når du kører bil, går i seng, eller når andre taler?
18. Arbejder eller læser du, mens du spiser?

Jeg har altid sagt, at man må passe på det med arbejdet… ; )
Men heldigvis er der hjælp at hente på den nævnte hjemmeside. Nogle af de gode råd, de giver, er bl.a.:


- slap af! Firmaet går ikke under, selv om du slår mobilen fra og lader mailen være i fred
- lyt til personer, der gør dig opmærksom på problemet
- tal med kolleger, familie og venner om det og forsøg at tage de første skridt for at ændre situationen
- definer din fritid og skab nyt indhold i fritiden
- sæt tid af til andet end arbejde og se andre mennesker end kollegerne
- planlæg pauser – skriv dem ind i kalenderen – så dagen ikke bliver hektisk
- tal med din leder om arbejdspresset og opgavemængden og gør opmærksom på, hvordan det står til
- hav god samvittighed – også når man går hjem før kollegerne
- søg professionel hjælp, for eksempel ved at tale med en faglig medarbejder, stresscoach eller psykolog i samarbejde med arbejdspladsen

Og vel: tag en ferie omgående, ikke?!
(foto: damclean @flickr.com)