torsdag, august 29, 2019


El-løbehjul
El-løbehjulene, hvis tilstedeværelse bredte sig i bybilledet som et sværm græshopper, er blevet en plage, som har skabt masser af problemer i hele Europa: kaos i trafikken, de bliver efterladt overalt, og dem der kører i dem synes ofte at have glemt hjernen derhjemme, da der på kort tid endda har været dødsofre takket være de uheld tilvejebragt pga. manglende påpasselighed, mangelfuld orientering og fuldskab. I Milano er de omgående blevet taget fra gaden og kommer kun tilbage, hvis der kan laves meget klare sikkerheds- og færdselsregler for dem. Men stod det op til mig, ville de forsvinde helt engang for alle, især i en by som København, hvor mindst en tredjedel af befolkningen i forvejen cykler som hovedtransport, hvilket er et bæredygtigt alternativ i forhold til miljøet – mens el-løbehjulene som navnet indikerer, bruger unødig energi – og metro lige er blevet udvidet.
En undersøgelse fornylig offentliggjort har ydermere vist, at el-løbehjulene er langt fra at have en positiv miljøpåvirkning. Tværtimod: at producere dem, de materialer der bliver brugt og den nødvendige logistik til at samle dem ind til genopladning (hvilket også kræver energi fra de varevogne, som henter dem til opladning og selve opladningen) og den korte gennemsnitlige levetid (mellem 6 måneder og 2 år, mindre med hærværket, som gør de skal erstattes hyppigt) gør dem til et alternativ som er mindre bæredygtig end andre.