lørdag, februar 06, 2010

Affald
Når jeg tilfældigvis har et karamelpapir i lommen, kan det ske, at jeg nulrer uopmærksomt med det og kommer til at tabe det på jorden. Min umiddelbare refleks er at samle det op og enten sætte det tilbage i lommen eller smide det i en skraldespand. Sådan har jeg altid været: jeg kan simpelthen ikke smide affald fra mig på jorden med den tilsyneladende ligegyldighed, visse andre udviser, og jeg bryder mig heller ikke om at se, at nogen gør det eller resultatet af andres sløseri på det område.
Skandinavien er kendt for at være ren og civiliseret og miljøbevidst, hvilket holder i de fleste tilfælde og gør mig glad. Men den anden dag læste jeg i avisen, at desværre ser det ud til at mange unge er temmelig ligeglade med at holde det offentlige rum rent, og at mere end halvdelen af de 15 til 27-årige smider affald i naturen og hvor de ellers færdes. Det giver kommunerne store udgifter med oprydningen efter ungerne, og det ser forfærdeligt ud.
Hvordan kan nogen være så ligeglad med alle andre, spørger jeg bare?… :-(