
At købe ind i supermarked er blevet tiltagende kompliceret med alle de informationsmærkninger om dette og hint ved hvert produkt – udover de almindelige informationer om kalorieindhold, fedt-, kulhydrat- og proteinprocent, om det er økologisk eller ej og med detaljerede beskrivelser af ingredienserne samt produktets oprindelsesland, har man nu opfundet den med de anbefalede daglige doser. Og i Sverige for at det ikke skal være løgn har man på baggrund af al den snak om CO2 udslip og Klimakonferencen i København om lidt besluttet sig for at introducere endnu en ny mærkning: klimamærket, som ekspliciterer, hvordan det at producere en pågældende vare har påvirket miljøet.
Hvis det i forvejen var svært at vælge, hvad man putter i indkøbsvognen, bliver det endnu sværere: er det mon at foretrække at købe en økologisk bøf svarende til en masse CO2-udledning eller en kylling produceret på traditionel vis, som har lidt a la på en koncentrationslejr inden den nåede frem til køledisken på det pågældende etablissement? Og hvad med hvis valget står mellem et økologisk grøntsag produceret i et udviklingsland, hvor bonden udnyttes og et produceret vha. pesticider men på en socialt ansvarlig måde? Hmmm…
…
Inden længe vil det være nødvendigt at have en universitetsgrad for at være en nogenlunde velinformeret forbruger…
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home