lørdag, august 16, 2008

Tillids puf puf
To introduktoriske bemærkninger:
Punkt et: som jeg tidligere har
bekendt her, så er jeg af natur en temmelig genert person, hvilket sommetider bevirker, at det at møde nye mennesker er lidt af en udfordring. Og jeg har altid været misundelig på dem, der føler sig – eller ser ud til at føle sig – tilpas med det samme og kan indlede samtaler med fremmede og sådan noget, i stedet for at stamme uden at vide, hvad man skal sige.
Punkt to: jeg kan frygte at blive arbejdsløs nu, at en gruppe svenske og britiske forskere har opfundet en
spray, der øger tilliden og den sociale afslapning – der er så mange af mine patienter, der netop har problemer på de områder, og nu med en spray til rådighed vil de måske ikke længere have brug for mig – hvilket er fantastisk for dem men knapt så fabelagtigt for moi
Dette revolutionerende spray, om hvis mirakuløse effekt der er offentliggjort for nylig en artikel i tidsskriftet Journal of Neuroscience, er ikke et kunstigfremstillet stof men snarere en 100% naturlig hormon, oxytocin, som stimulerer tilliden og mindsker fornemmelsen af ængstelse og ubehag, hvorved bl.a. socialt samvær må gøres nemmere.

Hit med sprayet, for jeg har været i kø rigtig læææænge!… ;-)