Formerne
De er
blevet så kritiseret for at skabe urealistiske idealer hos pigerne med deres
tynde langbenede dukker, at Mattel, som producerer Barbie, i 2016 lancerede en linje
men flotte Barbier med lidt flere former end den traditionelle. Og pigerne
kunne slet ikke li’ dem. Man undersøgte endda fænomenet: pigerne måtte tillægge
dukkerne flere fysiske og psykologiske egenskaber og udpege, hvilken de helst
ville lege med. Og den med formerne tabte stort: undersøgelsen viste navnlig,
at de tynde Barbier var de foretrukne. Kun 6% af børnene valgte Barbien med former
som den, de gerne ville lege med. Mere end halvdel udpegede som den mindst smukke.
Den blev også betragtet som den mindst lykkelige og mindst kloge. Adspurgt om
baggrunden for ikke at ville lege med den, svarede 25% af pigerne at det var
fordi, den var “stor”, “buttet” eller “tyk”. Rene fordomme blandt de mindste.
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home