onsdag, august 14, 2019


Formerne
De er blevet så kritiseret for at skabe urealistiske idealer hos pigerne med deres tynde langbenede dukker, at Mattel, som producerer Barbie, i 2016 lancerede en linje men flotte Barbier med lidt flere former end den traditionelle. Og pigerne kunne slet ikke li’ dem. Man undersøgte endda fænomenet: pigerne måtte tillægge dukkerne flere fysiske og psykologiske egenskaber og udpege, hvilken de helst ville lege med. Og den med formerne tabte stort: undersøgelsen viste navnlig, at de tynde Barbier var de foretrukne. Kun 6% af børnene valgte Barbien med former som den, de gerne ville lege med. Mere end halvdel udpegede som den mindst smukke. Den blev også betragtet som den mindst lykkelige og mindst kloge. Adspurgt om baggrunden for ikke at ville lege med den, svarede 25% af pigerne at det var fordi, den var stor”, buttet” eller tyk”. Rene fordomme blandt de mindste.