tirsdag, september 16, 2014

Av, chili! 
Jeg kan godt li’ at bruge frisk chili, når jeg laver mad, men jeg ville ikke turde at gøre en “Chili-Klaus” og spise den rå, som det nu er mode. Fordi det brænder som bare pokker – på hænderne, i øjnene hvis man er så uheldig at glemme, man lige har stået og hakket chili og tager hånden op til øjnene (det har jeg prøvet og jeg lover jer, jeg ikke anbefaler det til nogen!... X-P) og i munden.

Men hvis nogen derude er mere eventyrlysten end jeg, her er en hemmelighed: efter at sspise rå chili lad være med at drikke vand, uanset hvor meget det trækker i dig, da vand kun øger den brændende fornemmelse, fordi det spreder det pikante stof – kaldet capsaicin – på tungen, hvorved nerverne aktiveres yderligere og smerteoplevelsen øges. Der er nogen som anbefaler kold fløde, men kold sødmælk er tilstrækkelig; capsaicinen binder sig til fedtet i drikken og mister intensitet.