Manipulation
Vi har talt om, hvordan supermarkeder friste os til at fx købe slik simpelthen ved at placere slikhylderne uundgåeligt på vej til kasserne. Men de stopper ikke der: ved indgangen sætter de kataloger og forskellige produkter til lave priser; de kombinerer placeringer, eksempelvis har jeg set vinflasker og hurtige saucer ved kølediskene med kød; ved siden af spaghettien sætter de tomatsaucer; og i nogle supermarkeder serverer de smagsprøver til at fange din interesse og få dig til at købe det pågældende produkt. Og hvorfor ligger de basisvarer som mælk og brød er ofte kilometre væk fra indgangen, så man først må komme forbi parfumeriafdelingen, store paller af “Køb 6, betale 5”, osv.? Dette for ikke at nævne de meget farvestrålende skilte, der reklamerer med gode tilbud, og det faktum, at indkøbsvognene i mit lokale supermarked fra den ene dag til den anden er blevet megastore. Og at de drager fordel af folk, der som mig er helt blinde for tal, og ikke ser 100 kr., når skiltet siger 99,99 kr. ;-D
0 Comments:
Send en kommentar
<< Home