mandag, maj 16, 2011

Anbefalet læsning
Der er bøger, og der er bøger. Jeg læser en del, men der er kun fra tid til anden, jeg har den lykke at falde over en fremragende bog. Og jeg har for nylig blevet færdig med en, som jeg anbefaler enhver, der gerne vil høre mig: den hedder “The Help” og er skrevet af Kathryn Stockett. Historien udspiller sig i Jackson, i staten Mississippi, i 1962 og beretter om livet og de urimelige vilkår de fleste sorte børnepassere og tjenestefolk levede under, ofre for datidens racediskrimination. Nogen som – paradoksalt nok – fik betroet nærmest at opfostre deres arbejdsgiveres børn, men samtidig levede under konstant mistanke for at stæle husets sølv og uden rettigheder i forhold til deres arbejdsgivere.
Vi følger tre fortællere: Aibileen, som har opfostret 17 hvide børn og på tragisk vis har mistet sin egen søn, Minny, en kok som ikke lægger noget imellem, og Miss Skeeter, en hvid ung kvinde, som vender hjem fra College for at opdage, hendes egen elskede børnepasser, Constantine, på uforklarlig vis er væk. I en tid med fuldkommen racediskrimination i en stat, der ikke tolererede den mindste tilnærmelse og håndhævede fordommene, bliver de tre veninder, og sidstnævnte interviewer den ene sorte tjenestepige efter den anden i al hemmelighed med henblik på at skrive en bog med fortællinger om deres mangfoldige historier med ømhed og hengivenhed overfor de børn, de opdrager, og ydmygelser og ondskab fra deres arbejdsgivere. Der er triste og oprørende passager og komiske passager, og den ultimative onde, Miss Hilly, fortjener alt det, der tilkommer hende… og så siger jeg ikke mere ;-D
En nyhed: indspilningen af novellen får premiere i USA i august!

2 Comments:

Anonymous Niels Erik said...

Tak for anbefalingen af en god bog :-)

16 maj, 2011 10:39  
Blogger Vida de Praia said...

Det var så lidt, Niels Erik. Du må hellere se at komme igang med læsningen ;-)

16 maj, 2011 20:36  

Send en kommentar

<< Home