lørdag, oktober 10, 2009



Food for brains
Og nu går vi fra tåbelighederne – om ikke engang for alle så i hvert fald for nu... ;-D – og jeg ville egentlig tale om Portugals landholdets spinkle chancer for at vinde over Ungarn i dag og kvalificere sig til VM, men jeg vil ikke engang tænke på det… så derfor besluttede jeg mig for at poste om lykkeligere ting, nemlig hvad man skal sætte på menuen for at styrke hjernen. For hvis der er substanser, der tydeligvis svækker den, så er der tilsvarende dem, der styrker den og bedrer hukommelsen og koncentrationen – som det er tilfældet eksempelvis for de fede fisk rige i omega-3 såsom laks og sild, kylling (som jeg eeeeelsker!), æg, lever, grøn te, tomat, broccoli, avokado, rødbeder, asparges, kartofler, linser, hvidløg, kiwi, blåbær, citrusfrugter, nødder, vegetabilske olier, karry, salvie, basilikum (mums!) og rosmarin – og (I heldige kartofler! ;-D) chokolade! Og det er videnskaben, som råder til mere koncentreret indtagelse af disse hjernevenlige fødevarer især i perioder med mere stress, når man er gravid eller ammer, eller efter en vis alder for eksempel. Og tilsyneladende er det ikke kun det, vi spiser, men også hvordan vi tilbereder maden – dens udseende og konsistens, der har afgørende betydning hvad angår stimulering af hjernen: sur, kold, knasende, krydret man evt. med en lettere smag af pebermynte er opkvikkende og øger koncentrationen, mens sødere, varmere, blødere mad virker beroligende og sløvende.

Så udfra det sammensæt lige menuen, mens jeg gufler nogle valnødder i mig!... :-)